Troost, afscheid, verwerken

Op school hebben we ook regelmatig te maken met het feit dat in gezinnen mensen overlijden, opa’s, oma’s, ooms, tantes, pasgeborenen. Dan is het belangrijk om dit met elkaar op te pakken. Op mijn vorige school hebben we ooit een rouwhoekje gehad voor een leerling wiens vader overleed. Voor hem een fijne plek om even te zitten, voor de rest van de kinderen een duidelijk signaal: rouwen mag, verdrietig zijn mag, hier is er ruimte voor.

Ik was al geïnteresseerd in de processen, hoe ga je er mee om, hoe ga je met de kinderen om, welke grenzen hanteer je (je kan niet alles altijd achter verdriet stoppen, als je iets doet wat grensoverschrijdend is geldt evengoed dezelfde maatregel als altijd.

Een oud leerlinge van me ging naar creatieve therapie als rouwverwerking, wat heerlijk dat zij zonder woorden haar emoties kon uiten! En ze nam regelmatig een kunstwerkje mee naar school om te laten zien en dan aan haar de keus of alleen de juffen het mochten aanschouwen of de hele klas.
Zij mocht ook zelf aangeven of ze het fijn vond om over haar overleden moeder te praten.

Op mijn huidige school heb ik geopperd om boekjes en naslagwerk aan te schaffen om kinderen op school te kunnen ondersteunen in een rouwproces. Gelukkig heb ik via via wat boekjes aan kunnen schaffen. Nu nog in een mooie doos/koffer. Helaas hebben we een boekje al nodig gehad, maar wat fijn dat we er mee bezig zijn als steun naar de kinderen toe.

Kortgeleden zag ik op facebook een verkoop advertentie “met een wereld vol troost” een doos met handleiding, foto’s, cd’s, emotieposter etc etc. Mijn hart maakte een sprong, deze doos was voorbestemd! En ik bedacht me: ik ga me in de processen van rouw, afscheid, verlies verdiepen. Via Laudius heb ik de Life-Coach opleiding gedaan en zij hadden een mooie online cursus rouwverwerking. Meteen maar aangepakt en aan de studie.

Voor mij een hele fijne aanvulling in mijn kindercoachingspakket, want ik wil kinderen graag op weg helpen om verdriet een plek te geven. Scheiden, een overlijden, ziekte, afscheid van een huisdier, allemaal processen van rouw en verlies.

Laat kleuters lekker kleuter zijn

Er komen ook meer geluiden dat het kleuteronderwijs anders moet. GELUKKIG!!
Op mijn school zijn we weer back to basic aan het gaan. Spelen als een doel, In spel zit alles!! Sociale vaardigheid, rekenen, taal, inzicht, begrip, planning…. Natuurlijk is het wel belangrijk dat de klas aantrekkelijk is, dat de thema’s aanslaan.
Elke maand doen we in de onderbouw ons best om weer een mooi thema neer te zetten. Gobaal maak ik een rooster voor 4 weken waarin een bepaald aanbod staat mbt rekenen/taal/DeVreedzame School/godsdienst/Beweeg Wijs/beweegspellen/knutselideeën.
Maaaaaaaarrrrrrr na de eerste week kan mijn rooster op bepaalde vlakken aangepast worden. Wanneer iets niet aanslaat ga ik kijken welk spel er WEL is, wat sluit aan bij hun belevingswereld?

Doordat we een aparte groep 1 en 2 hebben is het mooi om te zien dat de groep 2 kinderen een hele andere interesse hebben dan de groep 1. We bieden hetzelfde thema met dezelfde ingrediënten, ,maar we laten de kinderen de richting bepalen.
Vorig thema: gezondheid en voeding> In groep 2 leefde het doktertje spelen en onderzoeken. Recepten uitschrijven, met de stethoscoop luisteren.
In de winkel kon gezonde voeding worden gekocht om snel weer beter te worden (met geld betalen, geld teruggeven)
In groep 1 hadden we een groentenkraampje en bij de grote ligbank was de dokterskoffer voor de zieke kinderen of de zieke beer.
Nou die dokterskoffer was één dag interessant….. de groentenkraam met de kassa en het geld, dat was je van het!!! En waar groep 2 geld betaalde en terugkreeg, kreeg je in groep 1 bij aankoop van je producten geld toe!!!

Elke dag is gewoon een feestje, juf krijgt alle diadeems te passen, want ja zelf heeft ze geen regenboog unicorn diadeem liggen. Die oorwarmers van Minnie Mouse staan ook leuk op juf d’r hoofd. Oh juf heb jij écht zelf een Elsa vlecht van je vriendin gekregen?? jazeker….

En we bewegen lekker veel! Bij het voorlezen van een boek is het superleuk om mee te blazen wanneer er een harde wind of storm voor komt. Bij een draak die hard niest doen wij ook even een luide nies. Stilzitten in groep 1 is heel lastig…. we willen bewegen en ontdekken!!

Ben je moe? Wil je even bijtanken? Dan ga je lekker even op de bank liggen. Meestal zijn ze na 5 minuten weer opgeladen of er liggen ineens 5 kinderen op de bank en neemt er 1 de rol van mama op zich die aan de kinderen gaat voorlezen. Boek op schoot, vertellen wat je op de plaatjes ziet en het boek regelmatig laten zien……

We hebben schoolfruit 3 dagen in de week en de andere dagen nemen de kinderen zelf fruit mee. Het fruit delen we met elkaar. In plaats van die ene appel die jij mee hebt genomen eet je een stukje appel, een stukje banaan, een stukje peer, kiwi, ananas, mandarijn of wat er ook op de schaal ligt.
Iedereen mag om de beurt 2 stukjes fruit van de schaal pakken (kunnen ze weer even bewegen). zittend eten, als je mond leeg is pak je een nieuw stukje fruit. Ook hebben de helpende handjes (2 kinderen mogen een hele week naast juf in de kring en hebben dan de taak om te helpen bij de fruitkring en mogen het kiesbord netjes maken en de pijl van de dagritme kaarten verplaatsen) een belangrijke taak. Eerst vond ik het maar niks, maar inmiddels hebben ze door hoe je de kan vasthoudt, ze mogen de waterbekers van de kinderen vullen en uitdelen. Knoei je water? Dan pak je een doekje en maak je het schoon. En wat zijn ze trots!! Ze kunnen het prima! Als er een beker omgaat: jammer! snel een doekje pakken en zelf oplossen!! Ehen iedereen heeft zijn eigen gepersonaliseerde beker!!

Ook is knuffelen heel belangrijk. En ook dit jaar heb ik weer een echte knuffel klas. Zelfs tijdens de kring heeft er iemand spontaan zin om even een knuffel te geven. Voor je het weet heb je ze allemaal om je heen…. dan doen we een groepsknuffel,
Doordat we zo veel knuffelen is het ook gewoon om iemand die verdriet heeft te troosten, is het gewoon om iemand die je heel aardig vindt een knuffel te geven, is het fijn om te zeggen dat je iemand gemist hebt die ziek was, is het makkelijk om aardig te zijn tegen elkaar……..

Lekker kleuter zijn mag bij mij in groep 1, jezelf mogen zijn, jezelf ontwikkelen, jezelf ontdekken, binnen de afspraken en regels van de groep is er veel ruimte……