Veel geleerd!

Wat een bizarre tijd, na alle berichten uit China sloeg het virus over naar Italië en wij ontkwamen er ook niet aan. Omdat ouders hun kinderen thuis wilden houden en wij halve klassen hadden vonden we de stap niet meer dan logisch: scholen dicht tot er meer bekend is.
En toen? Tja….. als kleuterjuf krab je achter je oren. Hoe gaan wij “doeners”dit aanpakken. We zijn niet zo van de computer en het platte vlak. Wij zijn van het onderzoeken, voelen, ruiken, proeven, ervaren met al je zintuigen.
Gelukkig kwamen er vanuit diverse hoeken gratis thema werkbladen met actieve opdrachten. Wij gingen met onze kleuterleerkrachten filmpjes maken die bij deze opdrachten hoorden en de kinderen aan zou sporen tot actief bezig zijn. Wat een lol hadden we daarbij! Opdracht met krijtcijfers wegspuiten met een plantenspuit of waterpistool. Vogelbingo in het park: met een zoekblad hoe de vogels eruit zien en hoe ze heten. Een liedje over de lente zingen aan de rand van de vijver in het park, met sokken in de klas sokkenmemorie laten zien, hoe je sokpoppen kunt maken en hier mee kan spelen. Eén collega knipte de filmpjes en zette er geluidjes bij en voegde plaatjes in, om het nog professioneler te maken.
Online gingen we ouders tips gegeven: ga lekker koken of bakken met ze, ga zaadjes planten, doe leuke dingen en maak mooie herinneringen in deze gekke tijd.
Als je weinig met de computer doet bij de kleuters (behalve planning maken, powerpoint in elkaat zetten, leuke plaatjes zoeken voor in de themahoeken) dan is Google Classroom opzetten en een videomeeting regelen wel een ding. Maar goed het is gelukt. En bij de 3 videomeetings steeds gemiddeld 5 kinderen. Voor groep 1 was dat wel heel gek om juf in je huiskamer te zien op de laptop of telefoon. De één zei niks en de ander wilde alleen tegen klasgenootjes wat zeggen en de volgende wilde alleen iets tegen de juf zeggen. Ik vond het zelf erg intensief al die bewegende hoofdjes in het scherm, kinderen die wegliepen tijdens het gesprek, kinderen die in en uitschakelden. Maar een hoop nieuwe computersnufjes geleerd!!
Gelukkig mogen we na de meivakantie weer in het eggie lesgeven!!! Afgelopen week hebben we bedacht wat we voor thema doen, we gaan de gevoelens behandelen. gekoppeld aan De Vreedzame Schoollessen (herhaling van eerdere blokken) en de regels van de klas weer herhalen en lekker veel zingen, spelen en weer leren om samen te delen en te spelen. Op de gang hebben we de hoeken in het thema lente klaar staan, plantjes in het huisje, knuffeldieren en hokken in de bouwhoek, een boerderijhoek met weiland en diertjes (en zand en nepgras).
Het thema dino’s was abrupt gestopt door Corona. De werkjes van de kinderen staan, liggen en hangen in de speelzaal. Daar hebben we in de afgelopen periode een dinomuseum gemaakt (dat was ook de opzet, afsluiten met een dinomuseum) zodat ze hun mooie werkjes kunnen bewonderen die we bewaard hadden.
Naast contact met de kinderen hadden we ook contact met ouders, degene die we gesproken hebben zijn goed bezig geweest met de kids, veel samen ondernomen, spelletjes gedaan, vouwwerkjes gemaakt, wandelingen met de buitenbingokaarten (geluiden, bloemen, vogels, voorwerpen in de buurt) op berenjacht geweest in de buurt, samen plantjes in de tuin gezet. Ze hebben ook ervaren wat hun kinderen op school hebben opgepikt, dat ze best al veel weten en kunnen!!
Laatst zag ik zo’n mooie opmerking van een leerkracht in een lijstje: We hebben geen achterstand, maar een nieuwe beginsituatie. En zo is het!!
En 1,5 meter afstand met kleuters?? Nee…. dat gaat hem niet worden. We hebben elkaar zo lang niet gezien en voor 16 maart waren we al dol op knuffelen…. Ik kan niet wachten tot de meivakantie om is! Eindelijk weer kinderen in de school!!